lördag 15 september 2012

Bloggfråga v.37 - Triumf att finnas till

Min grupp, Elsa, Clara, Miranda och jag, fick dikten "Triumf att finnas till" av Edith Södergran. När jag först läste den tyckte jag att den kändes svår, trodde det skulle bli svårt att göra en diktanalys av den. Men det kändes lättare när vi kom igång.

I dikten finns tre personer, alla tre kvinnor. Det är ett jag, en tid som är ond och en sol som är god. Jag tycker att i början av dikten beskrivs en tacksamhet för att få leva och allt man får uppleva under sin tid. Att få vara en del av något stort. Sedan är det som att jaget blir arg och konfronterar tiden som om tiden vore en ond person, som har lurat jaget på livet. Och i slutet av dikten fick jag intrycket av att solen säger något om livets kretslopp. Som att hon tröstar med att det är samma för alla.

Vi kom fram till att dikten handlar om tiden i livet. Att det ibland känns som att den går alldelles för fort och att man själv inte hinner med. Så man måste ta vara på det man har, och glädjas över den tid man fått. För att man måste acceptera att livet en dag tar slut och vara glad över att man är en liten del av något oändligt.

1 kommentar:

  1. Å - det ska bli roligt att höra någon av er redogöra för era tankar om dikten på lektionen imorgon. Utifrån det du skriver låter det som om ni hittade mycket i dikten!

    SvaraRadera