torsdag 6 september 2012

Bloggfråga v. 35 - Identitet låt

Elegi

En av mina favorit artister är Lars Winnerbäck, och jag tycker speciellt om låten Elegi som han sjunger, det är en riktig klagosång. Det är även en låt jag tycker handlar om identitet. När jag hör Elegi tänker jag tillbaka på mig själv och hur jag var för 2 år sen, det var ungefär då jag började lyssna på Lars. Jag brukade lyssna på den och tänka på en kille jag var jättekär i men som inte alls var intresserad av mig längre.
Texten kunde få mig att relatera till det som hände just då. Eller iallafall så som jag upplevde det. Ibland när man är kär kan man ju inbilla sig att saker är på ett visst sätt fast det kanske inte är så. Iallafall så var en av alla rader jag fastnade för "Nu skulle inget bli som förr vi var i en annan division" det var så jag kände då.

Ibland när jag lyssnar på den blir jag nästan deppig, för det känns som den tar mig tillbaka till den tiden. Så den identitet jag tänker på när jag hör Elegi, är hur jag har varit. Jag kommer ihåg att jag kände mig ganska bortkastad och ensam "Med dig på andra sidan jorden får jag tid till ingenting". Jag var nostalgisk och hoppades hela tiden att saker skulle bli som det varit förut. "Det är som om natten här har sett allting och stilla sjunger med" var en rad jag tyckte passade in väldigt bra då.

Så för att förklara vilken sorts identitet som jag tycker hör till låten Elegi, är det en ensam person som är olyckligt kär. En person som inte längre lever i nuet, utan drömmer sig bort till "En tid som bara går och aldrig kommer igen".

Det kanske låter överdrivet att bli så nere i 14-års åldern av en sån sak som att vara kär i någon som inte längre är kär i dig. Men jag tror att jag skulle lyssna på Elegi på samma sätt som då, om det hände igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar